Det, jeg tror på
Mindre bøvl og bureaukrati – mere virkelyst
Jeg tror på handling frem for papirarbejde
Jeg tror på, at et stærkt erhvervsliv er forudsætningen for velfærd, og derfor bør virksomheder mødes af myndighederne med et kundemindset, der fjerner bøvl, nedbringer sagsbehandlingstider og gør det lettere at skabe arbejdspladser – også for udenlandsk arbejdskraft.
Vi skal turde prioritere, træffe svære beslutninger og forenkle bureaukrati fx skattereglerne for borgere og erhverv. Jeg kæmper i respekt for dem, der skaber værdierne, for at sikre en ansvarlig økonomi gennem holdbare løsninger.
Her mener jeg, at vi bør sætte ind
Forenklede skatteregler i Danmark
De mange fejl, systemets kompleksitet og uigennemsigtighed samt de uligheder, de skaber i samfundet, tærer på tilliden til systemet og vores demokrati. Derfor er der stort behov for oprydning nu.
En fair fordeling af midler
Borgere, der ikke kan selv, bør mødes med ægte omsorg og have den nødvendige hjælp af høj kvalitet, de har brug for. Der er behov for oprydning i offentlige ydelser – en forenkling, hvor uhensigtsmæssigheder fjernes og hvor hjælpen øremærkes præcis til dem, der har behovet.
Eksempler:
- Jeg mener, at vi bør indføre en mere retfærdig boligbeskatning. Beskatning bør ske på den faktiske gevinst ved salg af ejendom. Du skal ikke beskattes for at bo i dit hus, men af overskuddet den dag du står med pengene i hånden (fx når du forlader boligmarkedet eller tager penge ud til andre formål).
- På samme måde finder jeg det også dybt besynderligt, at du bliver beskattet af den optimale, mulige udnyttelse af den grund, din ejendom ligger på. Hvis der på din grund er mulighed for at bygge et lejlighedskompleks, så er det værdien af det, du bliver beskattet efter, ikke dit hus.
- Jeg er ikke tilhænger af varmechecks, fødevarechecks og andre former for knopskydninger til vores system. Jeg er tilhænger af grundig oprydning og langtidsholdbare løsninger (og af politikere, der tør træffe de nødvendige beslutninger for at opnå det).
Tryghed hele livet og frie valg
Jeg tror på en høj grad af selvbestemmelse i tilværelsen.
Vi skal hver især tage ansvar i vores nære relationer, mens vi skaber friere rammer, så familierne får mulighed for selv at indrette deres liv. Jeg vil kæmpe for en værdig ældrepleje med frie valg, så de ældre selv bestemmer over deres bolig og hvem der kommer i deres hjem.
De syge og de svageste i vores samfund skal altid mødes med ægte omsorg, hjælp af høj kvalitet og et system, der formår at se på tværs af institutioner og fagområder. Tryghed opnås gennem stærke fællesskaber – i lokalområder, gennem kulturtilbud og fritidsinteresser, der alle øger livskvaliteten i hverdagen.
Her mener jeg, at vi bør sætte ind
Tværgående indsatser med borgeren i centrum
Alt for mange borgere, der er i kontakt med systemet, bliver kastebold eller falder mellem to stole. Den enkelte borger, der har brug for hjælp, har krav på, at systemet ikke slipper, men holder fast og bringer i mål uanset fagområder eller administrative og økonomiske systemopdelinger.
Reelt frit valg til vores ældre
Tryghed er også retten til selv at bestemme – også når kræfterne aftager. Jeg vil arbejde for flere friplejehjem og private leverandører, så de ældre får et reelt valg og selv kan beslutte, hvor de vil bo, og hvem der skal komme i deres hjem for at levere personlig pleje og mad.
Eksempler:
- Hver 3. multisyg – altså 33% af personer med mere end én diagnose – oplever, at der mangler en tydelig koordinator eller en “behandleransvarlig”, der binder de forskellige specialer og sektorer sammen (opgjort af VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd). Det er slet ikke godt nok. Det må aldrig være patienten, der i en sårbar situation, skal være projektleder (eller endnu værre læge) i eget behandlingsforløb.
- Jeg vil kæmpe for retten til det frie valg for ældre. Pengene skal følge den enkelte, så der frit kan vælges mellem kommunale tilbud og private friplejehjem/leverandører. Jeg tror på, at det tvinger kvaliteten op alle steder og sikrer kærlig omsorg i højere grad. Bureaukratiet og dokumentationspligten bør i øvrigt nedbringes, så de ansattes tid bruges hos mennesker, ikke bag skærme. Vi bør hertil sikre en markant stigning i hospicepladser, så de reelt blive en valgmulighed samt bedre muligheder for smertelindring i eget hjem, hvis det er ønsket hos den enkelte.
En god barndom – trivsel og faglighed
Jeg tror på ro til at lære og plads til at være barn
Vores børn er fremtiden, og vi skal tage det dybt alvorligt, at de første 1000 dage af et barns liv er afgørende for dets trivsel senere i livet. Derfor fortjener børn og familier institutioner og skoler præget af faglighed, ro og fordybelse frem for overfladisk hastighed.
Jeg vil arbejde for kompetenceudvikling og flere kompetente voksne i klasserne, så vi erstatter vikarer uden uddannelse med nærværende faglighed. Vi skal have glæden tilbage i undervisningen med rigtige bøger, råvarer og værktøj i praksisnær læring, i tryghed og med god tid til det enkelte barn.
Her mener jeg, at vi bør sætte ind
Kompetenceudvikling og attraktive arbejdsvilkår
Vi skal styrke og sikre ressourcer – også økonomisk – til vores institutioner og skoler, så de bliver eftertragtede arbejdspladser, der arbejder dedikeret med kompetenceudvikling, attraktive arbejdsvilkår og motiveret og kvalificeret personale. For vores børns skyld.
Det rette tilbud til alle børn
Styrket faglighed på institutioner og skoler kombineret med bedre tid og overskud skal sikre, at alle børn kan mødes og favnes – og gerne i det almene tilbud tæt på venner og lokalområde. Hvis der er behov for specialtilbud, skal det effektivt og gnidningsfrit tildeles det enkelte barn, så vi hurtigt og tidligt får sat ind med hjælp.
Eksempler:
- Der er i mine øjne behov for en justering af det eksisterende børnesyn, der danner grundlag for den måde pædagoger og lærere møder børnene. Justeringen bør i mine øjne indeholde respekten for fællesskabet før individet, og de voksne som autoritet i børnenes liv.
Et samfund med dybde og fællesskab
Jeg tror på det, der betyder noget mellem mennesker
I en travl og utryg tid har vi brug for et fast ståsted med stærke relationer. Vi søger forståelse og kendskab til vores historie, rødder, kultur og fælles værdier, fordi det binder os sammen.
Jeg drømmer om et samfund, hvor vi værner om hinanden. Kultur, kirke, og dannelse er ikke luksus, men nødvendig næring til sjælen, der styrker vores fælles identitet, livslang læring og eksistens i hverdagen.
Vores demokrati, vores ytringsfrihed og vores grundlov er – og skal fortsat være – grundsten i vores samfund, og det kræver en indsats at sikre det.
Her mener jeg, at vi bør sætte ind
Styrket lokaldemokrati og selvbestemmelse
Styrkelse af civilsamfundet gennem bedre rammer og frihed for, at borgere selv kan gå sammen om at løse problemer og sikre udvikling lokalt, fx gennem styrket lokaldemokrati og selvbestemmelse.
Værne om historiefortællingen og de praktiske fag
Skoler, institutioner og foreninger bør have fokus på at fremme historieundervisning, dannelse, kulturforståelse og de praktiske fag – hvortil en stor del af vores kulturarv knytter sig – og prioritere fysiske bøger, håndværk og biblioteksoplevelser, så vores børn og unge får ro til at fordybe sig og opnå et solidt kendskab til de rødder og den kultur, vores samfund bygger på.
Grøn og blå balance – for natur og miljø
Jeg tror på generationskontrakten og tager den alvorligt
Vi skal overlevere naturen i bedre stand, end vi modtog den. Vores drikkevand skal beskyttes, vi skal minimere forureninger og have livet tilbage i vores fjorde.
Jeg kæmper for at undgå miljøfremmede og hormonforstyrrende stoffer, så forbrugere ikke uforvarende bidrager til forurening og sundhedsskade, og for en fødevareproduktion med respekt for dyr, natur og miljø.
Vi skal prioritere ambitiøs klimasikring, så husejere og kulturarv kan gå fremtiden trygt i møde. Jeg tror på sund fornuft, fakta og videnskab frem for symbolpolitik, så vi sikrer en reel grøn og blå balance.
Her mener jeg, at vi bør sætte ind
Rent drikkevand
Det er helt unikt for Danmark, at vi kan hente grundvand og sende det næsten direkte ud i hanerne – en luksus, vi ikke må tage for givet. Vi har en særlig forpligtelse til at beskytte grundvandet mod forurening nu, så vi overholder generationskontrakten og ikke efterlader vores børn med dyre rensningsanlæg.
Færre miljøfremmede og hormonforstyrrende stoffer
Bedre styring og kontrol med af brugen af miljøfremmede og hormonforstyrrende stoffer. I dag er de hormonforstyrrende stoffer allevegne. Der bør stilles langt større krav til, hvornår de kan anvendes og hvordan de håndteres, så vi kan minimere forekomsten af dem markant. Som forbrugere må vi kunne stole på, at vi kan fravælge den slags.
Du kan følge mig her
Min politiske Facebook side
Min Instagram profil
Min LinkedIn profil
Min keramikprofil på Insta
Min Facebook profil











